logo

تامین سرمایه چیست؟ وظایف شرکت‌های تامین سرمایه

خانهآموزش بورسعمومیشرکت‌های تامین سرمایه چه وظایفی دارند؟

تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه یکی از روش‌های نوین تامین مالی است. شرکت‌های تامین سرمایه Investment Bank به عنوان واسطه‌های مالی وظایف مختلفی همچون پذیره‌نویسی، مشاوره سرمایه گذاری، تامین مالی شرکت‌ها، مدیریت دارایی و ... را بر عهده دارند.

نقش پررنگ شرکت‌ تامین سرمایه در تامین مالی کسب و کارها و همچنین مشاوره سرمایه گذاری، باعث توجه بیش از پیش به این شرکت‌ها شده است. از این رو در این مقاله از سری آموزشی کارگزاری بیدار به سوال شرکت تامین سرمایه چیست و چه وظایفی دارد، پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

شرکت تامین سرمایه چیست؟

شرکت تامین سرمایه Investment Bank همان طور که گفته شد به دنبال تامین مالی شرکت‌ها هستند. این شرکت‌ها نه بانک و نه یک شرکت سرمایه گذاری است بلکه به عنوان یک واسطه مالی خدمات متفاوتی را به شرکت‌ها ارائه می‌دهند.

شرکت‌ها با هدف تامین نیاز مالی، استفاده از خدمات مشاوره و کاهش پرداخت نرخ بهره از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه بهره‌مند می‌شود. از سوی دیگر با توجه به نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه، اعتماد به این شرکت‌ها افزایش یافته است.

یکی از بزرگ ترین فعالیت های شرکت های تامین سرمایه، انتشار سهام یا اوراق بدهی برای تامین مالی شرکت‌ها است و دیگر خدمات قابل ارائه در این شرکت‌ها خدمات مشاوره‌ای است. این شرکت‌ها در پذیره نویسی سهام، افزایش سرمایه و تاسیس شرکت سهامی عام نیز نقش بسزایی دارند.

شرکت‌های تأمین سرمایه عموماً به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی هستند که دارای پتانسیل رشد بالا و قابلیت نوآوری فراوانی هستند، اما اغلب به دنبال موفقیت و سودآوری در آینده نیز می‌باشند.

وظایف شرکت تامین سرمایه

گستره خدمات شرکت تامین سرمایه از تامین مالی تا مدیریت دارایی است. در ادامه به بیان خدمات مختلف شرکت های تامین سرمایه می‌پردازیم:

  • تعهد پذیره‌نویسی
  • پذیره نویسی
  • مدیریت دارایی
  • تامین مالی
  • معاملات اوراق بهادار و دارایی‌های مختلف
  • خدمات مرتبط با اوراق بهادار
  • بانکداری تجاری
  • مدیریت دارایی‌ها
  • خدمات تسویه بین‌المللی
  • شرکت‌های هلدینگ مالی

تفاوت شرکت تامین سرمایه با بانک

بانکتامین سرمایه
نیاز به سرمایه گذاریبدون نیاز به سرمایه گذاری
تامین مالی افراد و شرکت هاتامین مالی شرکت ها
فعالیت در بازار پولفعالیت در بورس
درآمد از شکاف نرخ بهره و تسهیلاتدرآمد از محل کارمزد
نظارت توسط شورای پولنظارت توسط سازمان بورس

مزایای شرکت تامین سرمایه

شرکت‌ تامین سرمایه یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری از مزایای مختلفی برخوردارند که می‌توان آن‌ها را به شرح زیر بیان کرد:

سرمایه‌گذاری در پتانسیل رشد بالا: شرکت‌های تأمین سرمایه به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی هستند که دارای پتانسیل رشد بالا و فناوری نوآورانه‌ای هستند. این امر به شرکت‌های نوپا کمک می‌کند تا به رشد و گسترش خود بپردازند و به بازارهای جدید نفوذ کنند.

ارزش افزوده عملیاتی: علاوه بر سرمایه‌گذاری مالی، شرکت‌های تامین سرمایه معمولاً ارزش افزوده عملیاتی نیز به استارتاپ‌ها ارائه می‌دهند. این ارزش افزوده شامل راهنمایی‌های استراتژیک، مدیریتی، بازاریابی، فنی و غیره می‌شود که به استارتاپ‌ها کمک می‌کند در مسیر صحیح حرکت کنند و با چالش‌های روزمره مواجه شوند.

فرصت دسترسی به شبکه ارتباطات: شرکت‌های تأمین سرمایه معمولاً دارای شبکه وسیعی از صنعت‌مندان، سرمایه‌گذاران، و کارآفرینان هستند. این ارتباطات می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک کند تا با افراد کلیدی در صنعت آشنا شوند و به منابع و اطلاعات بیشتری دست پیدا کنند.

تسهیل جمع آوری سرمایه: شرکت های تامین سرمایه برخلاف بانک‌ها به افراد حقیقی وام نمی‌دهند و تنها شرکت‌ها و افراد حقوقی امکان استفاده از این خدمات را دارند.

کاهش ریسک بازار: با توجه به تخصص شرکت‌های تامین سرمایه در تهیه اطلاعات تحلیلی و پردازش سریع اطلاعات جمع آوری شده، باعث کاهش ریسک بازار مالی می‌شوند.

• افزایش نقدشوندگی بازار: افزایش فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه باعث ایجاد نقدشونگی بازار می‌شود.

• ایجاد اشتغال: با تامین سرمایه، کسب و کارها قادر به ایجاد اشتغال و ارتقاء سطح اشتغال در جوامع محلی و جهانی می‌شوند. این امر به رشد اقتصاد و افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند.

• کاهش هزینه‌های شرکت‌: شرکت های تامین سرمایه امکاناتی را فراهم می‌کنند که موجب کاهش هزینه شرکت‌ها می‌‎شود.

به طور کلی، شرکت‌های تامین سرمایه با ارائه سرمایه، ارزش افزوده عملیاتی و ارتباطات، به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا رشد و توسعه یابند.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر