logo

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا

خانهآموزش بورسعمومیسامانه ثنا چیست و چه کاربردی دارد؟

سامانه ثنا توسط قوه قضاییه با هدف حذف فرآیند ثبت دستی شکایت و دریافت برگه ابلاغیه راه اندازی شد. افراد حقیقی و حقوقی با ثبت نام در سامانه ابلاغیه الکترونیک قضایی می‌توانند تمام امور قضایی خود را از طریق سایت و یا اپلیکیشن عدالت انجام دهند. با توجه به اهمیت دریافت کد ثنا، قصد داریم در این مقاله از کارگزاری به بیان نحوه دریافت کد ثنا با کد ملی و نحوه مشاهده ابلاغیه در ثنا بپردازیم. با ما همراه باشید.

ثنا چیست؟

سامانه ثنا توسط قوه قضاییه برای سهولت در امور قضایی طراحی شده است. کاربران پس از ثبت نام در ثنا، باید احراز هویت در سامانه ثنا را تکمیل نمایند. پس از دریافت کد ثنا، امکان مشاهده ابلاغیه‌های قضایی، اطلاع رسانی پرونده، نوبت دهی، مشاهده جزئیات شکواییه‌ها و دادخواست کاربران در این سامانه فراهم می‌باشد. 

ثنا مخفف چیست؟

برخی به اشتباه به سامانه قوه قضایی، سامانه سنا می‌گویند. سامانه ثنا مخفف ثبت نام الکترونیک و برای دریافت خدمات قضایی است.

کد ثنا چیست؟

کاربران برای دریافت خدمات قضایی باید در سامانه ثنا ثبت نام و احراز هویت شوند. پس از احراز هویت یک کد تحت عنوان کد ثنا برای فرد صادر می‌شود. از این پس فرد با این کد در فرآیند قضایی شناخته می‌شود.

خدمات سامانه ثنا

  • مشاهده ابلاغیه الکترونیکی
  • دریافت نوبت الکترونیکی
  • دریافت گواهی عدم سوء پیشینه
  • ثبت درخواست قضایی
  • مشاهده جزئیات پرونده

دریافت کد ثنا با کد ملی

متقاضیان برای مشاهده پرونده‌های قانونی و ابلاغیه باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند. جهت دریافت کد ثنا با کد ملی مراحل زیر را طی نمایید:

1- ورود به سامانه ثنا به نشانی adliran.ir

sana-authentication-2.jpg

2- در صفحه نخست، گزینه «سامانه ثبت نام الکترونیک» را انتخاب کنید.

sana-authentication-3.jpg

3- وارد سامانه اصلی ثنا شوید.

sana-authentication-5.jpg

4- اگر شخص حقیقی هستید، در این صفحه «ثبت نام بر خط ثنا» و اگر شخص حقوقی هستید، دریافت شناسه حساب کاربری را انتخاب کنید.

5- در این بخش، شماره ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی را وارد نمایید.

sana-authentication-4.jpg

6- پس از ثبت مشخصات شخصی، وارد سامانه احراز هویت ثنا شخص حقیقی به نشانی iehraz.adliran.ir شوید.

ثبت نام ثنا با گوشی

علاوه بر سایت امکان ثبت نام ثنا با گوشی نیز وجود دارد، برای ثبت نام و دریافت خدمات ثنا، اپلیکیشن ثنا نسخه موبایل را دانلود نمایید. تمام خدمات قابل ارائه در سامانه ثنا در اپلیکیشن عدالت ارائه می‌شود. برای دانلود اپلیکیشن عدالت، وارد سایت eadl.ir شوید و به صورت مستقیم نسخه اندروید آن را نصب کنید. 

بازیابی رمز عبور سامانه ثنا

اگر رمز عبور سامانه ثنا را فراموش کرده‌اید، ابتدا وارد سامانه ثنا به نشانی adliran.ir شوید. سپس در صفحه نخست گزینه «فراموشی رمز عبور» را انتخاب نمایید. در این مرحله وارد صفحه جدید می‌شوید که باید کدملی، تاریخ تولد، سریال شناسنامه و شماره همراه را وارد کنید تا کد فعال سازی موقت برای شما ارسال گردد. در مرحله بعدی، پس از ثبت کد فعال سازی موقت، رمز عبور جدید ثنا برای شما ارسال می‌شود.

sana-authentication-6.jpg

مشاهده ابلاغیه در ثنا

1- ورود به سامانه ابلاغیه الکترونیک قضایی (ثنا)

2- انتخاب گزینه «سامانه ابلاغ الکترونیک»

3- در گزینه «شخص حقیقی ایرانی»، شماره ملی و رمز شخصی را وارد کنید.

4- رمز موقت پیامک شده را وارد نمایید تا وارد سامانه شوید.

5- در این بخش ابلاغیه های جدید و همچنین ابلاغیه های مشاهده شده نمایش داده شده است.

آیا برای ثبت شکایت حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟

بله. جهت استفاده از خدمات قوه قضاییه، ثبت نام در ثنا و دریافت کد ثنا الزامی است.

چگونه متوجه شویم فردی از ما شکایت کرده است؟

در سامانه ثنا علاوه بر پیگیری پرونده قضایی، امکان مشاهده جزئیات شکایت علیه فرد هم وجود دارد. اگر پیامک یا ابلاغیه شکایت برای شما ارسال شده باشد، باید وارد سامانه ثنا شوید. جهت مشاهده و استعلام ابلاغیه قضایی باید حتما کد ثنا داشته باشید.

کلاهبرداری از طریق پیامک سامانه ثنا

به تازگی برخی از هکرها با ارسال پیامک جعلی حاوی «ابلاغیه علیه شما» به کلاهبرداری می‌پردازند. در صورتی که پیامکی با لینک دریافت کردید، بر روی لینک کلیک نکنید و از طریق سامانه ثنا استعلام بگیرید.

در صورتی که لینک مخرب باشد، یک نرم افزار بر روی گوشی شما نصب شده و به برداشت موجودی از حساب شما می‌پردازند. اگر با هکرها مواجه شده‌اید، حتما موضوع را با پلیس فتا مطرح کنید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی سامانه ثنا و نحوه مشاهده ابلاغیه در این سامانه پرداختیم. همان طور که گفته شد تمام خدمات قضایی بدون داشتن کد ثنا امکان پذیر نیست. کاربران می‌توانند از طریق سامانه ثنا به نشانی adliran.ir اقدام به ثبت نام و احراز هویت کنند. پس از اتمام فرآیند ثبت نام، کد ثنا برای متقاضی پیامک می‌شود.

پس از دریافت کد ثنا امکان استفاده از خدمات الکترونیکی ثنا وجود دارد. متقاضیان از طریق سایت و اپلیکیشن عدالت می‌توانند به استعلام ابلاغیه، دریافت نوبت، درخواست شکایت، مشاهده سوء پیشینه و ... بپردازند.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر