logo

تفاوت سبد گردانی و صندوق سرمایه گذاری

خانهآموزش بورسصندوق‌های سرمایه گذاری سبدگردانی بهتر است یا صندوق سرمایه گذاری؟

کسب سود در بازار بورس با شانس و اقبال رقم نمی‌خورد و برای فعالیت موفقیت آمیز باید با بورس و روش‌های سرمایه‌گذاری در این بازار آشنا شوید. به غیر از روش سرمایه گذاری مستقیم که خود معامله‌گر مسئولیت تمامی معاملات‌ خود را بر عهده دارد، روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم نیز وجود دارند. سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌ گذاری غیر مستقیم هستند که صندوق‌های سرمایه گذاری به انواع مختلفی اعم از صندوق درآمد ثابت، صندوق مختلط، صندوق سهامی و صندوق مبتنی بر سکه طلا و ... تقسیم می‌شوند. در این مقاله از کارگزاری، 2 روش سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری را از جوانب مختلف مقایسه کرده و درمی‌یابیم هر روش‌ سرمایه گذاری برای چه افرادی مناسب‌تر است.

تفاوت‌ سبدگردانی و صندوق‌ های سرمایه گذاری

امروزه انتخاب روش سرمایه گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر سرمایه گذار باید متناسب با میزان دارایی‌ خود، میزان ریسک‌پذیری و بازه زمانی سرمایه گذاری، بهترین روش سرمایه گذاری را انتخاب کند. در ادامه روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار بورس (سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری) را از جوانب مختلف بررسی خواهیم کرد تا شما بتوانید با اطلاعات کامل، بهترین روش را برای خود انتخاب کنید.

اختصاصی بودن سرمایه گذاری

.یکی از اولین تفاوت‌هایی که در مقایسه‌ دو ابزار مالی سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری به آن پی می‌بریم، تفاوت در میزان اختصاصی بودن این ۲ روش است

در سبدگردانی، مدیر و سبدگردان با توجه به میزان ریسک پذیری و همچنین میزان دارایی سرمایه‌گذار، سبدی منحصر به فرد و مناسب با شرایط هر فرد ایجاد می‌کند بنابراین این روش بسیار اختصاصی و متناسب با اهداف مالی شما است.

در مقابل صندوق‌های سرمایه گذاری که در آن یک سبد برای همه‌ سرمایه گذاران با ریسک‌پذیری مختلف تشکیل می‌شود. در روش صندوق‌ سرمایه گذاری، سبد یک جوان ۳۰ ساله مجرد با ریسک پذیری بالا با سبد یک فرد بازنشسته که ریسک پذیری کم‌تری دارد، یکسان خواهد بود.

دریافت مشاوره

از مشکلات قابل توجه سرمایه گذاران در بازار بورس، عدم آشنایی با روندها و افق بازار و شناخت کلی آن است.

در سبدگردانی اختصاصی، با وجود تیمی‌ متخصص که همواره به ب مشغول هستند و همچنین وجود یک مشاور برای هر فرد، سرمایه‌گذار از این نظر نگرانی نخواهد داشت.

در حالی که در سرمایه گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری، فقط قبل از شروع سرمایه‌ گذاری، مشاورین سبد به شما مشاوره می‌دهند و پس از آن، امکان دریافت مشاوره به صورت مستمر وجود ندارد. اگر چه در این روش، پنلی مخصوص صندوق وجود دارد و تمامی اطلاعات و تصمیمات گرفته شده در آن قابل رویت خواهد بود.

شفافیت و گزارش دهی

می‌توان گفت هر 2 ابزار مالی از ‌شفافیت بسیار بالایی در عملکردشان برخوردار هستند.

شما پس از خرید واحدهای هر صندوق سرمایه گذاری، یک پنل اختصاصی خواهید داشت که اطلاعاتی همچون سود و زیان، ترکیب دارایی‌ها و به طور کلی پورتفوی صندوق در آن وجود دارد.

با سرمایه گذاری به روش سبدگردانی نیز شما به پرتفوی شخصیتان دسترسی کامل دارید و ریز معاملات انجام شده در آن به راحتی قابل رویت می‌باشد.

تنوع دارایی ها

یکی دیگر تفاوت‌های قابل توجه بین این دو ابزار مالی، ساختار و نحوه‌ تخصیص نقدینگی به دارایی‌ها است. به زبان ساده باید گفت که این 2 ابزار در زمینه‌ای که پول شما را سرمایه‌گذاری می‌کنند با هم تفاوت‌هایی دارند.

نحوه‌ تخصیص دارایی در انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری متفاوت از یکدیگر است. اما به طور کلی هر صندوقی موظف است که طبق امیدنامه صندوق عمل کند و بستری برای خلاقیت و ایجاد سبد متنوع وجود ندارد.

این در حالی است که در روش سبدگردانی، تنوع سرمایه‌ گذاری بسیار بالا است و به درخواست شما و کمک تحلیلگران می‌توانید سبدی متنوع از صنایع مستعد بازار را برای خود انتخاب کنید.

میزان هزینه و کارمزد

استفاده از سبدگردانی به دلیل گستره خدماتی که دارد بسیار پر هزینه‌تر از صندوق‌های سرمایه گذاری است. آپشن‌هایی مثل وجود یک مشاور اختصاصی برای سرمایه‌گذار، ایجاد یک ترکیب پرتفوی بر حسب شرایط بازارهای موازی سرمایه گذاری، به‌کارگیری تعداد قابل توجهی متخصص سرمایه گذاری، ارائه گزارش‌های تحلیلی، توجه به سطح ریسک و انتظارات و اهداف مالی سرمایه‌گذار در ایجاد سبد اختصاصی و اطلاع از جزئیات تصمیم‌گیری منجر به هزینه‌ مربوط و افزایش کارمزد سبدگردانی می‌شود.

میزان ریسک و بازدهی

 مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوتی که برای سرمایه‌گذاران حائز اهمیت است، تفاوت در میزان ریسک و بازدهی سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری می‌باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بستری بسیار امن برای شما و سرمایه‌تان به حساب می‌آیند. ریسک بسیار پایین و نزدیک به 0 و سودی بیشتر از بانک، باعث شده است تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نخستین انتخاب افراد کم ریسک تبدیل شوند.

در مقابل، سرمایه گذاری از طریق سبدگردانی، ریسک بیشتری نسبت به صندوق‌ها دارد و مسئولیت سود و ضرر تحقق یافته بر عهده‌ خود شما است. بنابراین متناسب با ریسک متوسطی که دارد، بازدهی مناسب و جذاب‌تری نیز به همراه دارد.

جمع‌بندی

انتخاب مناسب‌ترین مسیر و ابزار سرمایه‌گذاری در ایران به هدف و انگیزه مالی شما بستگی دارد. اما به طور کلی این طور می‌توان گفت که برای افرادی که به دنبال سرمایه‌ گذاری بدون ریسک و سودی بیشتر از سود بانکی هستند، بهترین گزینه صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می‌باشد. این در حالی است که اگر توانایی مالی برای تحمل ریسک را دارید، استفاده از خدمات سبدگردانی کارگزاری بیدار، می‌تواند سودهای جذابی را نصیب شما کند.

بنردسته بندی:صندوق‌های سرمایه گذاریسبدگردانی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر