logo

نقشه بازار بورس چیست؟

خانهآموزش بورسبورسنقشه بازار بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

نقشه بازار بورس یک ابزار تحلیلی است که برای مشاهده و تحلیل وضعیت بازار بورس استفاده می‌شود. این نقشه از لحاظ ارزش بازار، حجم معاملات، ارزش معاملات و صنایع قابل مشاهده است و به تحلیلگران کمک می‌کنند تا الگوها، روندها و رفتارهای بازار را بهتر درک کنند.

اگر جزو سرمایه گذارانی هستید که با سوالاتی همچون نقشه بورس چیست، نقشه بازار بورس را از کجا ببینیم، رنگ‌ نقشه بازار نشان دهنده چیست، نقشه بورس چه مزایای دارد و ... مواجه شده‌اید، تا انتهای این مقاله کارگزاری با ما همراه باشید.

نقشه بورس چیست؟

نقشه بازار بورس نشان دهنده وضعیت نماد در یک روز معاملاتی است. نمادها به طور روزانه دارای نوسان قیمتی هستند که در نقشه بورس با رنگ‌های متفاوت نمایش داده می‌شود. معامله گران برای بررسی روند کلی بورس به طور روزانه نقشه بورس را مشاهده و بررسی می‎‌کنند. رنگ و اندازه هر نماد در این نقشه، نشان دهنده وضعیت کلی نماد در آن روز معاملاتی است. باید بدانید که نقشه بورس به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌شود.

نقشه بازار بورس در تمام پنل کاربری تمام کارگزاری‌ها قابل مشاهده است علاوه بر این با مراجعه به سایت rahavard365.ir می‌توانید در قسمت «ابزارها»، نمای بازار را انتخاب کنید. در این بخش تمام نمادها به تفکیک صنایع آورده شده است. برای درک بهتر نقشه بورس، به نقشه بازار بورس امروز توجه کنید تا در ادامه مقاله به تشریح نقشه بورس بپردازیم.

stock-market-map-3.jpg

رنگ تابلوی بورس نشان دهنده چیست؟

اگر به تابلوی بورس نگاه کرده باشید، رنگ‌های سبز کم رنگ، سبز پررنگ، قرمز جگری، قرمز و خاکستری را مشاهده می‌کنید. زمانی که یک نماد در آن روز معاملاتی از مثبت یک تا منفی یک باشد، نماد به رنگ خاکستری نمایش داده می‌شود.

سبز کم رنگ تا پررنگ نشان دهنده مثبت بودن و رنگ قرمز کم رنگ تا قرمز جگری نشان دهنده منفی بودن نماد در آن روز معاملاتی است. بنابراین با یک نگاه کلی به تابلوی بورس می‌توانید وضعیت نمادها را به تفکیک صنایع مشاهده کنید. اما در این نقشه اندازه نمادها نیز جلب توجه می‌کند. چرا هر کدام اندازه متفاوتی دارند؟

تفسیر نقشه بازار

اندازه متفاوت نمادها در تابلوی بورس به دلیل حجم معاملات است. به عنوان مثال در تابلوی بورس امروز، نماد خودرو جزو نمادهای پرتراکنش و در قیمت مثبت معامله شده است. جالب است بدانید که امکان تغییر فیلتر نقشه بازار وجود دارد. در ادامه به معرفی انواع نقشه بازار می‌پردازیم.

stock-market-map-2.jpg

کاربرد نقشه بازار بورس

برخی گمان می‌کنند که نقشه بازار بورس شرایط نوسان گیری در بورس و تحلیل سهم با توجه به روند کلی بازار را فراهم می‌کند در حالی که یک دیدگاه اشتباه است. برای خرید یک سهم باید به موضوعات مختلفی همچون تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی، وضعیت کلی بازار و ... توجه داشت و نقشه بورس تنها یک نمای کلی از بازار را نشان می‌کند. 

نقشه بورس تنها می‌تواند نمای کلی بازار و همچنین رشد یک صنعت را نشان دهد. زمانی که اخبار مثبت برای یک صنعت منتشر می‌شود، تمام نمادهای یک صنعت رشد می‌کند. این امر می‌تواند یک نشانه برای بررسی وضعیت یک سهم باشد.

بنردسته بندی:بورس

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر