logo

ترکیب دو اندیکاتور Double RSI) RSI) در تریدینگ ویو و متاتریدر

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالترکیب دو اندیکاتور Double RSI) RSI)

یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها می‌باشند. به‌وسیله اندیکاتورها می‌توان سیگنال‌های ورود و خروج مناسبی دریافت کرد. اندیکاتورها انواع مختلفی دارند که یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها، اندیکاتور RSI می‌باشد. تحلیلگران در بسیاری از تحلیل‌‍‌های خود از این اندیکاتور کمک می‌گیرند. این اندیکاتور در سال 1978 به‌ وجود آمد و بین دو سطح صفر و 100 نوسان می‌کند که سطح 30 و 70 از مهم‌ترین سطوح این اندیکاتور به شمار می‌روند. پیش‌تر در سایر مقالات سایت کارگزاری بیدار به آموزش کامل استراتژی rsi و نحوه استفاده از آن پرداخته‌ایم. اکنون در این مقاله قصد داریم به بررسی ترکیب دو اندیکاتور RSI بپردازیم.

نحوه ترکیب دو اندیکاتور RSI

ترکیب دو اندیکاتور RSI با یکدیگر جز پرطرفدارترین ایده‌های معاملاتی در بازارهای مالی است. این ترکیب می‌تواند بر روی انواع نمودارها با بازه‌های زمانی مختلف تنظیم شود. برای استفاده از این ترکیب از قسمت اندیکاتور، RSI را انتخاب کنید و پس از بارگذاری این اندیکاتور بر روی نمودار، نمودار به شکل زیر در می‌آید:

double-rsi-1.jpg

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این حالت از 2 اندیکاتور با 2 دوره متفاوت استفاده می‌شود. یکی از اندیکاتورها RSI 2 است که نسبت به قیمت فعلی بسیار سریع واکنش نشان می‌دهد. اندیکاتور دیگر RSI 12  است که نسبت به تحرکات قیمت، کندتر واکنش نشان می‌دهد.

در اندیکاتور RSI بالای سطح 70، منطقه اشباع خرید و زیر سطح 30، منطقه اشباع فروش در نظر گرفته می‌شود. همچنین روند صعودیRSI، قدرت روند صعودی و روند نزولی RSI بیانگر فشار نزولی بر روند بازار است.

double-rsi-2.jpg

به منظور کارایی بیشتر این ترکیب، از اسیلاتور فیشر نیز همراه این دو RSI استفاده می‌شود (به تصویر فوق توجه کنید). در این اسیلاتور مقدار مثبت همراه با شیب مثبت بیانگر حرکت صعودی و مقدار منفی آن همراه با شیب نزولی، بیانگر روند نزولی است.

double-rsi-3.jpg

استراتژی معاملاتی ترکیب دو RSI با یکدیگر

در این قسمت قصد داریم نحوه سیگنال‌دهی ترکیب 2 اندیکاتور RSI و اندیکاتور فیشر را بررسی کنیم.

سیگنال خرید

برای اینکه بتوان از این ترکیب، سیگنال خرید معتبری دریافت کرد، تعدادی پارامتر نیاز است:

  • یک کندل صعودی قدرتمند تشکیل شود.
  •  (2)RSI از منطقه اشباع فروش خارج شود و(12) RSI را به سمت بالا قطع کند.
  •  مقدار اسیلاتور فیشر با آغاز روند صعودی مثبت ‌شود.

double-rsi-4.jpg

در صورت مشاهده پارامترهای فوق، می‌توان وارد معامله شد. جهت وارد شدن به معامله، حدضرر را پایین‌تر از کمترین قیمت کندلی که از آن سیگنال خرید را دریافت کرده‌اید، قرار دهید.

نکته: زمانی‌که (2)RSI به سمت پاییین حرکت کند و (12) RSIرا به سمت پایین قطع کند و همچنین مقدار فیشر منفی شود، از موقعیت خرید خارج شوید.

برای درک بهتر مفاهیم فوق به تصویر زیر توجه کنید:

سیگنال فروش

همانند سیگنال خرید برای سیگنال فروش نیز تعدادی پارامتر نیاز است:

  •  کندل نزولی قدرتمندی شکل بگیرد.
  •  2 RSI از منطقه اشباع خرید خارج شود و12 RSI را به سمت پایین قطع کند.
  •  مقدار اسیلاتور فیشر با روند نزولی منفی شود.

double-rsi-5.jpg

درصورت مشاهده پارامترهای فوق می‌توانید وارد موقعیت فروش شوید. اکنون حدضرر را بالاتر از بیشترین قیمت کندل که از آن سیگنال فروش را دریافت کرده‌اید، قرار دهید.

نکته: زمانی‌که 2RSI از 12 RSI به سمت بالا عبور کند و مقدار فیشر مثبت شده باشد، از موقعیت فروش خارج شوید.

انداختن دو اندیکاتور روی هم در متاتریدر

بسیاری از معامله‌گران که در متاتریدر فعالیت دارند، از ترکیب اندیکاتورها استفاده می‌کنند. برای این امر در متاتریدر، اندیکاتور اول را را بر روی چارت بیاندازید (انتخاب کنید)، سپس از منوی view به پنجره navigator مراجعه کنید و اندیکاتور دوم را دراگ کرده و روی اندیکاتور اولی بیاندازید.

در این صورت دو اندیکاتور را در یک نمودار مشاهده می‌کنید. در ترکیب دو اندیکاتور امکان تغییر تنظیمات وجود دارد. ترکیب دو اندیکاتور rsi در تریدینگ ویو یکی از پرکاربردترین ترکیب‌های اندیکاتور است.

ترکیب دو اندیکاتور در تریدینگ ویو هم به روش فوق است و امکان ترکیب اندیکاتورها در تریدینگ ویو بیش از دو اندیکاتور وجود دارد. معامله‌گران در صورتی که از ترکیب چند اندیکاتور تحلیل‌های خوبی به دست آورند، می‌توانند آن را ذخیره و در سهم‌های دیگر اجرا کنند.

جمع‌بندی

استفاده از دو اندیکاتور RSI به‌طور همزمان می‌تواند شما را در جهت تحلیلی مناسب‌تر کمک نماید. همان‌طور که قبلا هم این نکته را متذکر شده‌ایم، در تحلیل تکنیکال سعی کنید از ابزارهای متفاوتی جهت تحلیل خود استفاده کنید و صرفا به یک ابزار اکتفا نکنید.

در صورت رعایت این نکات تحلیل شما از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شود. از سایر مقالات آموزشی سایت کارگزاری بیدار، جهت یادگیری بهتر و بیشتر بهره‌مند شوید.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکالترکیب اندیکاتورها

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر