logo

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

خانهآموزش بورستحلیل تکنیکالمزایا و معایب تحلیل تکنیکال چیست؟

در دنیای پویای بازارهای مالی، سرعت تصمیم‌گیری و دقت در تجزیه و تحلیل داده‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. یکی از روش‌های که به ما کمک می‌کند تا با دقت بیشتری به تحلیل بازارها بپردازیم، تحلیل تکنیکال است.

معامله‌گران در تحلیل تکنیکال با استفاده از قیمت گذشته سهم به پیش بینی آینده آن می‌پردازد. این روش تحلیلی همچون دیگر تحلیل‌های موجود در بازار مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید با مزایا و معایب تحلیل تکنیکال آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیلی در بازار سرمایه است که با استفاده از الگوهای قیمتی، نمودارها و شاخص‌ها به تحلیل و پیش بینی رفتار بازار می‌پردازد. پیش از این در مقاله‌ای به آموزش رایگان تحلیل تکنیکال پرداختیم، این مقاله می‌تواند تکمیل کننده مطلب فوق باشد.

بسیاری از معامله‌گران یک استراتژی معاملاتی مناسب با استفاده از تحلیل تکنیکال پیدا کرده‌اند که شاید برایشان سودآور باشد. اغلب سرمایه گذارانی که تنها از تحلیل تکنیکال برای تحلیل سهام استفاده می‌کنند، اغلب افق زمانی سرمایه گذاری کوتاه مدتی دارند.

سرمایه گذاران می‌تواند از تحلیل تکنیکال براساس اندیکاتورها، پرایس اکشن و یا عرضه و تقاضا در تحلیل تحلیل سهم استفاده کنند.

مزایای تحلیل تکنیکال

پیش از این در مقاله‌ای در خصوص اصول تحلیل تکنیکال به طور جامع توضیحاتی ارائه کردیم. در ادامه به بیان بخشی از مزایای تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

  • ارائه اطلاعات به صورت لحظه‌ای: قیمت هر نماد در تایم فریم‌های یک دقیقه تا چهار ساعت هر روز معاملاتی قابل بررسی هستند. به نوعی قیمت به صورت لحظه‌ای در نمودار سهم به نمایش درمی‌آید.
  • نشان‌دهنده تغییر قیمت سهام: تحلیلگران تکنیکال بازار و نمودار هر سهم را به صورت روزانه و گاها لحظه‌ای رصد می‌کنند چرا که معتقدند تغییرات وقایع در قیمت نشان داده می‌شود.
  • تکرار تاریخ: تحلیل تکنیکال برپایه تکرار تاریخ است. از این رو تحلیل وابستگی زیادی به تغییرات قیمت و تکرار تاثیر قیمت از متغییرهای یکسان دارد.
  • زمان سنجی: تعیین زمان مناسب برای انجام مبادلات تجاری را می‌توان از مهم‌ترین مزایای تحلیل تکنیکال دانست. تحلیلگران با تجزیه و تحلیل نوسانات قیمت سهام، اطلاعاتی در مورد افزایش قیمت آنها در آینده به دست می‌آروند اما این امر در چه زمانی محقق می‌شود؟ تحلیل تکنیکال به شما خواهد گفت که تا چه زمانی باید صبر کنید تا سرمایه خود را در فرصت‌هایی به کار گیرید که آمادگی و زمینه لازم برای افزایش قیمت سهام وجود داشته باشد.
  • تحلیل یکسان در تمام بازارها: اندیکاتور، الگوها و دیگر روش تجزیه و تحلیل در تحلیل تکنیکال در تمام بازارها اعم از سهام، صندوق سرمایه گذاری، اوراق، ارز دیجیتال و ... یکسان است.
  • سرعت در فرآیند تحلیل: در تحلیل بنیادی محاسبه وضعیت عملکردی و مالی شرکت و همچنین وضعیت کلی صنعت کار آسانی نیست و به زمان نیاز دارد اما روند تحلیل در تحلیل تکنیکال با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • افق زمانی سرمایه گذاری: در تحلیل تکنیکال امکان بررسی وضیعت نماد در افق زمانی کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارد. بهتر است برای سرمایه گذاری بلندمدت علاوه بر تحلیل تکنیکال به موارد دیگر نیز توجه داشت.

advantages-of-technical-analysis-2.jpg

معایب تحلیل تکنیکال

زمانی که نام تحلیل تکنیکال به میان می‌آید، همه به یاد حمایت و مقاومت، اندیکاتورها، روندها و ... می‌افتند اما باید بدانید که تحلیل تکنیکال بسیار گسترده است. تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل بنیادی و تابلوخوانی می‌تواند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد اما این تحلیل بدون ریسک نیست. در ادامه به بیان معایب تحلیل تکنیکال می‌پردازیم:

  • پیش بینی روندها براساس اطلاعات قدیمی: تحلیل تکنیکال بر این موضوع تاکید دارد که وقایع گذشته تکرار می‌شود. به همین خاطر براساس قیمت گذشته سهم به پیش بینی قیمت آینده می‌پردازد. الگوهای مختلف با توجه به قیمت های گذشته سهم تشکیل می‌شود اما همیشه نمی‌توان با اتکا به این امر تصمیم به خرید یا فروش گرفت. چرا که قیمت سهم می‌تواند براساس موضوعات مختلف همچون متغیرهای سیاسی، متغیرهای نظامی، متغیرهای اقتصادی و ... تغییر کند.
  • تاثیر انسانی بر تحلیل تکنیکال: معاملات بورس توسط افراد با سطح دانش و ریسک پذیری مختلف انجام می‌شود. از آنجایی که انسان‌ها براساس شرایط تصمیمات مختلفی اتخاذ می‌کنند، نمی‌توان پیش بینی از رفتار معاملاتی معامله‌گران داشته باشیم. انسان‌ها براساس درس‌هایی که از معاملات می‌گیرند، واکنش‌های متفاوتی بروز می‌دهند.
  • مبهم بودن اطلاعات: بررسی اطلاعات و درک تغییر آن بر روی قیمت سهم برای افراد تازه‌کار مبهم است. شاید جالب باشد بدانید که دلار بر روی بازار سرمایه تاثیرگذار است اما چرا یک زمان باعث رشد و در زمانی باعث ریزش بازار می‌شود؟ زمانی که دلار براساس متغییرهای نظامی همچون تهدید به جنگ رشد می‌کند، باعث اصلاح بورس و اگر دلار براساس متغیرهای اقتصادی رشد کند، باعث رشد بورس می‌شود. تحلیل متغییرها ممکن است باعث اشتباه در تحلیل معامله‌گران شود.
  • عدم تضمین سوددهی: استفاده از تحلیل تکنیکال به تنهایی نمی‌تواند به تضمین موفقیت در بازارهای مالی منجر شود، بلکه نیاز به ترکیب آن با سایر روش‌ها و استراتژی‌های مدیریت ریسک دارد تا به نتایج مطلوب برسید.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو روش مختلف برای تحلیل بازارهای مالی هستند، هر کدام با رویکردهای خاص خود به تحلیل قیمت‌ها و رفتار بازار می‌پردازند. تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی از نظر ابزارهای مورد استفاده، رویکرد و افراد استفاده کننده، به شرح زیر است:

تفاوتتحلیل تکنیکالتحلیل بنیادی
رویکردمعامله گران در تحلیل تکنیکال معتقدند که تاریخچه قیمت‌ها و حجم معاملات بازار می‌تواند الگوهای قابل تشخیصی را ایجاد کند که به پیش‌بینی جهت حرکت قیمت‌ها کمک می‌کند.معامله گران در تحلیل بنیادی معتقدند که عوامل اقتصادی و مالی بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند. این عوامل می‌توانند شامل درآمدها و هزینه های شرکت، نرخ بهره، تغییرات در سیاست‌های دولتی و رویدادهای جهانی باشند.
استفاده از ابزارهاتحلیل تکنیکال برای بررسی الگوهای نمودارهای قیمتی از اندیکاتورها، خطوط حمایت و مقاومت و ... استفاده می‌کند.تحلیل بنیادی بر اساس مطالعه گزارش‌ها، صورت‌های مالی، اخبار و رویدادهای اقتصادی یک شرکت را بررسی می‌کند. 
کارکردتحلیل تکنیکال برای کسانی که به دنبال معامله‌گری کوتاه‌مدت هستند یا به دنبال تصمیم‌گیری سریع در مورد ورود و خروج از موقعیت‌های معاملاتی هستند، مناسب است.برای سرمایه‌گذارانی که افق زمانی طولانی مدت دارند و همچنین می‌خواهند با ریسک کمتر، سهام یک شرکت سودده را خریداری کنند، مناسب است.

بنردسته بندی:تحلیل تکنیکال

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر